Szkło wysokich lotów ̶ nowa architektura krakowskiego lotniska
Nowy przystanek kolejowy w porcie lotniczym w Balicach potwierdza możliwości szkła, wykorzystywanego w projektach nowoczesnych dworców czy lotnisk. Szklana aranżacja peronu i ciągów komunikacyjnych wykonana ze szkła profilowego Pilkington Profilit™ łączy wymogi bezpieczeństwa z estetyką.
Nowy dwutorowy peron Kraków Balice wraz z wiatą i zadaszeniem, nowe klatki schodowe winda i ruchome pochylnie, łączące przystanek z terminalem – to efekty kompleksowej modernizacji Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków Airport i działań umożliwiających podróżnym wygodne dotarcie z centrum miasta na lotnisko. Nowy przystanek z daleka wyróżnia jasna przeszklona elewacja. Zbudowana z wąskich pasów szkła profilowego, nadaje okalającym ścianom nowoczesną i „lekką‟ formę. Przeszklenie zapewnia szereg korzyści użytkowych, spełniając przy tym najwyższe wymogi bezpieczeństwa.
Estetyka i komfort pasażerów
Jednym z najważniejszych założeń projektowych było włączenie przystanku kolejowego w rozległą architekturę lotniska, a także zapewnienie maksymalnego komfortu pasażerom. Aby uzyskać zamierzony efekt, architekci postawili na liczne przeszklenia wykonane z ułożonych poziomo profili systemu szklenia Pilkington Profilit™. „Szkło profilowe jest niezwykle wszechstronnym i wdzięcznym materiałem, dającym szereg możliwości architektonicznej kreacji i zapewniającym jednocześnie dostęp naturalnego światła do wnętrz" ̶ mówią autorzy projektu z APA Czech Duliński Wróbel. „Struktura i gęstość nieprzeziernych paneli subtelnie i miękko rozprasza światło, dlatego zdecydowaliśmy o ich wykorzystaniu w formie specyficznego filtra, gwarantującego osłanianym powierzchniom przyjazny klimat‟. Architekci stworzyli dwa rodzaje szklanych przegród, wykonanych z tego samego szkła – żaluzje osłaniające główną przestrzeń stacji i biegnące po całej jej długości, a także ścianę osłonową pionów komunikacyjnych ̶ schodów, dźwigu osobowego i ruchomego chodnika, prowadzących na kładkę do terminalu.
Peron za szklaną żaluzją
Najważniejsza i najbardziej widoczna część elewacji przystanku została wykonana w unikatowej, indywidualnie zaprojektowanej formie szklenia żaluzyjnego. Efektem jest oryginalna konstrukcja przestrzenna zapewniająca przenikanie naturalnego światła w ciągu dnia i subtelnej gry świateł w nocy. „Do budowy szklanej wiaty peronu wykorzystaliśmy ponad 1250 mkw. hartowanego szkła profilowego Pilkington Profilit™ K 25/60/7 T, w formie pojedynczych paneli na specjalnych wspornikach ułożonych horyzontalnie i kaskadowo zachodzących na siebie. Załamujące się pod różnym kątem światło tworzy efekt oryginalnej rozświetlonej ściany, umożliwiając jednocześnie swobodny przepływ powietrza‟ ̶ mówi Janusz Kempski z firmy Stefania Kempski i Wspólnicy, która wykonała przeszklenie.
Oryginalne oszklenie peronu harmonijnie łączy się z dotychczasowymi elementami architektury lotniska nadając całości spójny charakter. „Rozwiązanie nawiązuje do żaluzji aluminiowych, którymi została osłonięta cała południowa ściana garażu wielopoziomowego, projektowanego przez nas w ubiegłych latach‟ – dodaje Piotr Wróbel z APA Czech Duliński Wróbel.
Intuicyjna komunikacja
Rytm ułożonych poziomo szklanych pasów o długości 260 cm buduje przyjazną atmosferę jasnych i przestronnych ciągów komunikacyjnych. W przeszkleniach korytarzy zastosowano indywidualne rozwiązanie szklenia jednowarstwowego, zapewniając maksymalne doświetlenie korytarzy miękkim rozproszonym światłem. Pojedyncze tafle szkła sprawiają, że kształty za szkłem są widoczne, a ich kontury pozostają rozmyte, zapewniając kontakt z otoczeniem zewnętrznym i zwiększając u pasażerów poczucie przestrzeni.
Drgania nie straszne
Rosnące standardy bezpieczeństwa i ochrony na międzynarodowych lotniskach i dworcach wymagały zastosowania rozwiązań opartych na szybach bezpiecznych i ochronnych. Ze względu na duże natężenie ruchu w przeszkleniach zastosowano szkło hartowane, o zwiększonej wytrzymałości i wysokiej odporności na uszkodzenia czy przypadkowe stłuczenie. Aby spełnić najbardziej restrykcyjne wymogi w przeszkleniach peronu i korytarzy zastosowano szkło o większej grubości 7 mm. Szklane ceowniki zostały też dodatkowo sprawdzone pod kątem wytrzymałości na drgania przejeżdżających pociągów. „Badania przeprowadzono na specjalnie przygotowanych stanowiskach badawczych na Politechnice Krakowskiej. Zrealizowane pomiary potwierdziły wysoką wytrzymałość statyczną profili szklanych Pilkington Profilit™, jak i wymaganą wytrzymałość dla obciążeń dynamicznych w szerokim zakresie częstotliwości drgań” ̶ dodaje Janusz Kempski.
Nowy przystanek kolejowy Kraków Balice to przykład przemyślanego zastosowania szkła profilowego. Wykorzystywane w projektach lotnisk i dworców czy obiektów sportowych odpowiednio zaprojektowane przeszklenia, spełniają dziś najbardziej indywidualne wymagania estetyczne i użytkowe, takie jak doświetlenie pomieszczeń, bezpieczeństwo czy ochrona przed hałasem.